LilE de bine că oraşele nu mai sunt împânzite de afişe şi bannere. Regulile privind afisajul electoral au disciplinat un pic partidele. În anii trecuţi, stâlpii erau “martori” ai bătaliilor electorale. Erau straturi-straturi de afişe. Un fel de istorie urbană a alegerilor. Sub afişele din 2008 puteai să le găseşti pe cele din 2004, şi chiar pe cele din 2000. Chipurile candidaţilor – arse de soare, s-au decolorat. Peste ele au trecut ploi şi ierni. Practic, au fost mutilate de vreme. Şi de vremuri. Sunt de nerecunoscut. De unii nu îşi mai aminteşte nimeni. “Eroi” într-o poveste care a ţinut câteva zile.

De la nişte alegeri la altele s-au transmis obiceiuri intrare în folclor. Găleata cu însemnele elctorale, iconiţa făcută cadou, concertul, cu mici şi bere pentru tot alegătorul, şapca şi pixul. Ba, odata, mi-au bătut la uşă reprezentanţii unui candidat şi mi-au oferit … o pătură. Bineînţeles, de culoarea electorală aferentă. Culoare cu care s-au ales şi multe clădiri din localităţi, ca să amintescă localnicilor care e culoarea “câştigatoare”. I s-a întamplat unei şcoli din judeţ care, în urmă cu câţiva ani, s-a trezit văruită într-un portocaliu intens, încât una dintre eleve a scris la un moment dat o compunere despre …”Şcoala mea, ca o portocală”.

Ati zice ca acum au disparut toate astea?

În oraşe, acţiunile politice sunt camuflate sub masca unor festivaluri sau concursuri cu premii. Aici – au câştig de cauză primarii în funcţie, care visează la încă un mandat şi care au la dispoziţie bugetul primăriei pentru tot felul de acţiuni. Ceilalţi se limitează la gesturi populiste. Dau cu mătura prin parcuri, sau merg cu metroul, ca orice alegător. Biserica sau însemnele ei nu au ieşit deloc din joc. Isus şi, mai nou, Arsenie Boca au ajuns instrumente de campanie electorală! Un magazin online oferă icoane despre care spune că … asigură câştigarea alegerilor. Comerciantul susţine că, la scrutinul trecut, primarul din Râmnicu Sărat ar fi câștigat alegerile după ce a cumpărat 20.000 de astfel de icoane. La fel, un deputat din Borș ar fi reușit să fie ales cu 10.000 de icoane cumpărate. Pe de altă parte, unii primari au adus la bisericile din oraş tot felul de lucruri sfinte pentru a poza în oameni cu frică de Dumnezeu. Aşa se face că Brâul Maicii Domnului, Capul Sfântului Ioan Valahul şi moaştele Sfintei Împăratese Elena au poposit la Constanţa şi au atras numeroşi credincioşi. Un candidat la Primăria Buzău are flyere tipărite şi în alfabetul Braille, iar mesajele sale sunt traduse şi în limbaj mimico-gestual.

Au început să apară şi acuzaţiile de corupţie electorală. I s-a întâmplat unui candidat la o primărie din Vaslui, care ar fi oferit pui vii, furaje şi nelipsiţii mici.

Şi totuşi, nu ne plictisim în campanie!

Liliana Nicolae