mina si florinÎntruniţi vineri în Şedinţă Extraordinară, consilierii judeţeni au avut de luat una dintre cele mai grele hotărâri din ultimii ani. La propunerea preşedintelui Marian Mina consilierii judeţeni au luat în discuţie un proiect de hotărâre privind rezilierea contractelor pentru trei drumuri judeţene de maxim interes: DJ 411, DJ 504 şi DJ 603. Toate cele trei drumuri, axe vitale pentru transportul judeţean, sunt drumuri care ar fi trebuit de mult să fie terminate şi pentru care executantului, firma ROMSTRADE, i s-au acordat mai multe păsuiri. Toate trei drumurile au pornit iniţial cu fonduri europene, contribuţia Consiliului fiind una aproape simbolică, dacă ne raportăm la valoarea însumată a acestora de circa 30 de milioane de euro. Asta până în decembrie anul trecut de când când s-a ieşit din termenul de finanţare europeană şi  continuarea lucrărilor a trecut pe finanţare susţinută din bugetul propriu al Consiliului Judeţean. Aşa s-a ajuns că în decurs de mai puţin de 6 luni bugetul Consiliului să fie grevat cu peste 500 de miliarde de lei vechi. Între timp Consiliul Judeţean a obţinut de la ministerul de resort alte păsuiri cuprinse între 9 luni şi şi trei ani. Numai că, în situaţia în care nici aceste termene nu vor fi respectate, Consiliul Judeţean va trebui să returneze Uniunii Europene întreaga contravaloare a celor trei proiecte.

În faţa unei alternative aşa de dramatice s-a propus rezilierea contractelor cu firma Romstrade şi partenera acesteia, firma Ostmarine şi contractarea unui nou constructor capabil să finalizeze lucrările în temenii contractuali. De aici şi dificultatea deciziei ce a stat ieri în faţa consilierilor judeţeni. Pe de-o parte, firma Romstrade, care şi-a arătat disponibilitatea de a constinua lucrările, şi-a pierdut orice credibilitate, după ce timp de mai mai mulţi ani nu a respectat nici un grafic şi nici un termen din contract. De cealaltă parte reluarea întregii proceduri de scoatere la licitaţie a lucrărilor, cu riscul ca aceasta să fie contestată şi deci lungită excesiv, ceea ce iarăşi ar putea duce la nefinalizarea lucrărilor la termenele impuse, cu acelaşi risc: suportarea integrală a investiţiilor din bugetul Consiliului Judeţean, inclusiv returnarea banilor către Uniunea Europeană.

În ambele variante, atât din punct de vedere juridic, dar mai ales economic, consilierii judeţeni au fost puşi în faţa unei adevărate rulete ruseşti. Au ales să rişte şi să meragă pe varianta propusă de preşedintele Marian Mina, rezilierea contractelor şi continuarea lucrărilor cu alt  (alţi) constructor. Cum şedinţa a avut un caracter extraordinar şi consilierii nu au avut la mape toată documentaţia necesară, consilierii PNL s-au abţinut de la vot, proiectul de hotărâre trecând prin votul consilierilor PSD, care deţin o majoritate lejeră în Consiliul Judeţean.

Cel mai probabil în adoptarea acestei decizii a cântărit mult şi credibilitatea profesională a actualului preşedinte, Marian Mina, care până la preluarea funcţiei a lucrat ca director general al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) Bucureşti, din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România.

Ioan Mănăilă