După o săptămână, întors dint-un tur de forţă, dar şi de anduranţă, prin ţările europene de maximă importanţă pentru România şi chiar şi pentru Giurgiu, primarul Nicolae Barbu, „a dat raportul presei” despre deplasare. Cu impresii şi concluzii personale.

Ne-au atras atenţia în special amănuntele privind Forumul privind strategia Dunării” de la Budapesta, unde primarul giurgiuvean deţine onoranta funcţie de prim-vicepreşedinte (nu conteză că sunt vreo cinci!). Aşa am aflat şi noi că în ultimii trei ani Uniunea Europeană a pus la bătaie peste 270 de milioane de euro pentru „navigabilitatea Dunării”, bani pe care nu i-a solicitat nimeni la modul serios, ba se pare, chiar deloc.

Am întrebat şi noi pe „ditamai prim-vicepreşedintele” cum este posibil aşa ceva, în condiţiile în care navigaţia pe Dunăre, cu puţin înainte de intrarea cu adevărat în România este mai mult decât problematică, iar pe alocuri şi în mare parte din timp deadreptul catastrofală! Răspunsul a fost stupefiant!

„Păi ţările din amonte de noi nu au probleme cu navigabilitatea. Rămânem noi, sârbii şi bulgarii. Iar aici nu s-au înţeles guvernele, miniştrii Transporturilor- care şi pe unde draghează, pe ce şenal se navigheză… Partea proastă este că bulgarii s-au pregătit mai bine ca noi pentru situaţii de criză…!”

Dar noi la Giurgiu, am depus la vreun proiect?, am insistat noi.

„Noi da, dar pe alte axe, unde eram eligibili! Navigabilitatea este treaba APDF şi mă doare că la anul avem port trimodal şi s-ar putea să nu ajungă navele în el!”

Păi…

„Mergeţi direct la sură!”

Alo, APPDF, domnul Dănuţ Ofiţeru, care acuzai PRO TV şi oameni politici cu două feţe, se aude? Cu banii ăia pentru navigabilitate, mă rog o parte din ei, araţi Dunărea de scoteaţi şi trei recolte pe an!

Dacă nu ştiai, acum se aşteaptă cereri,  într-o anvelopă mai largă este adevărat, de 1 miliard de euro!

Acum mă întreb şi eu. Retoric, desigur! Ce parascovenia măsii de guverne şi de Guvern avem când refuzi bani ce-i poţi lua „ pe dea moaca”?

Ioan Mănăilă