LilDecizia de săptămâna trecută a Curții Constituționale, pe cât a fost de așteptată, pe atât e de neclară. Cum adică felul în care este definit abuzul în serviciu de către Codul Penal este … parțial constituțional?! Așa că,  rămâne în continuare întrebarea dacă nu cumva acuzația de abuz în serviciu poate fi abuzivă, la rândul ei.

De ce ne interesează acest lucru ?! De ce e important pentru cetățeanul de rând ca abuzul în serviciu să fie clar definit? !

Pe de o parte, pentru că acțiunile, faptele celor care pot fi acuzați de abuz în serviciu  – aleșii sau funcționarii din instituțiile publice – ne afectează cât se poate de direct. Am auzit primari sau viceprimari care se tem că orice decizie pe care o iau, orice hârtie pe care o semnează sau orice investiție pe care vor să o facă în orașul lor se poate întoarce împotriva lor. Vrei să repari un drum? Poți să te trezești cu dosar penal. Vrei să construiești o piață nouă? Te poți trezi chemat la DNA.

Linia de demarcație între abuzul în serviciu și neglijența în serviciu pare foarte fină și ușor de încălcat. Procurorii spun că diferența dintre cele două se poate dovedi, însă, foarte simplu. Neglijența e atunci când un ales sau funcționar greșește semnând  o decizie, să zicem, iar abuzul e atunci când „greșeala” s-a făcut cu intenție. Cu intenția de a obține venituri sau alte favoruri. Iar acest lucru s-ar dovedi prin probe.

Nu e, însă, un argument care să-i liniștească pe cei care sunt de bună credință, dar se tem că pot fi acuzați cu ușurință de abuz de în serviciu. Pentru că, pe cât de ușor este să acuzi un primar sau un parlamentar, pe atât de greu e pentru acesta să-și dovedească nevinovăția. Iar când se întâmplă, se întâmplă după luni sau ani în care este chemat la audieri, iar activitatea și viața îi sunt, practic, blocate.  Și tot la fel de greu – dacă nu imposibil – e să aduci această acuzație unui procuror.  Și anume faptul că ancheta a fost, la rândul ei, un abuz, generat de excesul de zel, să zicem. Sau de un articol de lege încă foarte interpretabil.

Pe de altă parte, neclarificarea abuzului în serviciu dă apă la moară celor care chiar sunt corupți și au toate motivele să se teamă. Iar presa a făcut deja o listă cu cei care s-ar bucura și ar putea să profite de decizia Curții Constituționale.

Așa că îmi vine în minte întrebarea care se pune de când e justiția justiție. Ce e mai grav: când un nevinovat este condamnat pe nedrept sau când un vinovat scapă de condamnare?

Președintele Curții Constituționale, Augustin Zegrean, spunea că, în Europa, mai sunt  12 țări care sancționează cu închisoarea abuzul în serviciu. În altele, se interzice ocuparea unor funcții publice pe o anumită perioadă de timp, de exemplu. La noi, spune Augustin Zegrean, această infracţiune s-ar fi introdus în Codul Penal în timpul comunismului și acolo a rămas.

Liliana Nicolae